Etiketter

001 011

Jag har skickat två paket med babykläder som Dr Eva ska ta med till Nepal när hon åker på jobb i november. Hon hade plats att ta med mer, och då bestämde jag mig för att göra något av mitt restgarn som ni ser på första bilden. Det var en massa små nystan så jag bestämde mig för att sticka mössor. Det blev 11 stycken och då var det bara tre små nystan garn kvar. De som har en navelsträng på toppen är Navelsträngsmössor från boken Sticka och skicka. Sedan hittade jag ett annat mönster, Preemie Hats av Carissa Browning, de med resårkant är gjorda med det mönstret. Sedan kombinerade jag de två mönstren till ett eget mönster som får heta Nepalmössan. Alla är stickade på mina nya KnitPro cubics nr 5 som jag köpte på Garnbacken som verkligen var sköna att sticka med. Mössorna får lite olika storlek beroende på garnet, den minsta mössan på bilden är stickad av strumpgarn. Övriga är olika ull- och akrylgarn.

Här är mönstret:

Lägg upp 54 maskor. Sticka 30 varv rätstickning och även räta maskor i avmaskningen. Nu börjar avmaskning, sticka 4 m, sticka ihop 2 m hela varvet. Nästa varv sticka 3 m, sticka ihop 2 hela varvet. Nästa varv sticka 2 m, sticka ihop 2 hela varvet. Nästa varv sticka 1 m, sticka ihop 2 hela varvet. Nästa varv sticka ihop 2 maskor hela varvet. Avsluta med ytterligare ett varv med sticka ihop 2 hela varvet. Då har man 5 maskor kvar. Avmaska en. Då kan man antingen klippa av garnet och dra igenom de sista maskorna eller göra en navelsträng. Sticka 4 maskor, för över maskorna till höger på stickan och sticka 4 m. Fortsätt så till navelsträngen är lagom lång, maska av och avsluta med en knut på navelsträngen.

Ett alternativ är att sticka slätstickning i 24 varv. I avmaskningen lägger man sedan in ett rätt varv mellan varje avmaskningsvarv. Den mössan blir lite toppigare, som den med vinröda ränder.